30 اردیبهشت, 1398

فیزیوتراپی تخصصی کف لگن

فیزیوتراپی  تخصصی کف لگن
فیزیوتراپی درمانی کارآمد و بدون عارضه جهت درمان اختلالات کف لگن است .

بسیاری از بیماران پس از مراجعه به فیزیوتراپی از نتایج آن شگفت زده می شوندو اعلام میکنند که هرگزباور نمیکردند که با روشی کاملا ایمن و ماندگار ، کیفیت زندگی بهتری داشته باشند ، خواب راحت شبانه ، سهولت دفع ، فواصل مناسب استفاده از دستشویی ،روابط جنسی رضایت بخش ، عدم نیاز به پد بهداشتی و مواردی ازین قبیل مشکلات . 

تحقیقات متعددی نشان میدهد که انجام فیزیوتراپی کف لگن می تواند اختلالات دفع را تا حدی بهبود ببخشد که مانع از انجام بسیاری از جراحی ها شود .

فیزیوتراپیست کف لگن پس از گرفتن شرح حال و انجام یک معاینه دقیق ، نوع اختلال عملکردی ایجاد شده و شدت آن را تشخیص می دهد و سپس طبق  صلاحدید با استفاده از روش های نوین به درمان افراد کمک میکند .

فیزیوتراپی در درمان اختلالات عملکردی کف لگن تاثیر بسزایی دارد . ازجمله موارد قابل ذکر :

  • انواع بی اختیاری های ادرار ، مدفوع و گاز
  • تکرر ادرار
  • یبوست
  • افتادگی احشاء لگنی
  • اختلالات جنسی
  • اختلال در عملکرد عضلات ناحیه مقعدی
  • درگیری های نقاط ماشه ای در عضلات ناحیه کف لگن
  • نورالژی پودندال
  • سندروم مثانه دردناک
  • عوارض دوران بارداری و پس از زایمان ( درگیری های مفصل ساکرو ایلیاک و ستون فقرات ، دیاستاز رکتی و سایر اختلالات عضلانی _اسکلتی این ناحیه )
  • درد های غیر ارگانیک ناحیه لگنی
  • اختلالات عملکردی ناحیه لومبوپلویک ، عدم تعادل عضلانی ، اختلالات مفصلی و گیرافتادگی های عصب در ناحیه لگنی

بی اختیاری های مقعدی

به معنی خروج غیر ارادی وتصادفی مدفوع یا گاز از مقعد می باشد . این عارضه میتواند به علت ضعف یا عدم هماهنگی در عضلات کف لگن ، برخی از بیماریهای سیستم عصبی و.. باشد.

یبوست

یبوست یک عارضه بسیار شایع است که اکثر افراد در زندگی تجربه میکنند اما یبوست مزمن افراد یک اختلال عملکردی و رفتاری  بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد ، از عوارض ناشی از یبوست طولانی مدت  که شایع ترین آن بیرون زدگی های ناحیه مقعد است میتوان نام برد و مشکلات هر بار دفع مدفوع که بسیار آزار دهنده هستند از جمله زور زدن حین دفع ، استفاده از روش های نادرست برای دفع ، درد و یا خون ریزی حین و بعد از دفع  ، دفع ناکامل و ... خوشبختانه  درمان های فیزیوتراپی  برای این افراد بسیار مفید و تاثیرگذار و کمک کننده است .

افتادگی احشاء لگنی

افتادگی احشاء لگنی در اثر آسیب و ضعف عضلات و فاشیای کف لگن ایجاد میشود . این امر باعث پایین آمدن مثانه ، رحم و رکتوم می گردد افتادگی ها می توانند باعث بی اختیاری ادرار و مدفوع ، یبوست ، اختلالات جنسی و ... شوند .

افتادگی ها درجات مختلفی دارند چنانچه میزان افتادگی زیاد باشد (بطوریکه احشا از بیرون بدن قابل مشاهده باشند )معمولا به جراحی توصیه میشود ، در غیر این صورت فیزیوتراپی کف لگن به درمان و کاهش شدت و علایم افتادگی ها کمک شایانی میکند البته در صورت جراحی فیزیوتراپی میتواند عوارض بعد از آن را به حداقل برساند.

اختلالات کنترل و دفع ادرار 

خروج غیر ارادی ادرار با افزایش سن در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد که انواع مختلفی از آن وجود دارد:

  • بی اختیاری ادراری فشاری : این افراد با افزایش فشار داخل شکمی  ( حین عطسه ، سرفه ، پریدن ، فعالیت جنسی و ... ) دچار نشت ادرار می شوند .
  • بی اختیاری ادراری فوریتی : ناتوانی در کنترل ادرار در هنگامی که احساس ادرار رخ دهد . در این موارد معمولا فرد بایستی مکررا برای تخلیه اقدام کند و برخی اوقات در نیمه شب چندین بار بیدار می شود . این بیماران گاهی قبل از رسیدن به دستشویی دچار نشت ادرار و یا تخلیه کامل آن می شوند .
  • بی اختیاری ادراری مختلط : علایم مربوط به به هردو گروه اول و دوم وجود دارد .
  • بی اختیاری ادراری به شکل سرریز شدن : زمانی که مثانه پر از ادرار شده است . ضعف عضلات مثانه یا انسداد پیشابراه می تواند منجر به این نوع بی اختیاری ادراری شود . آسیب عصبی ناشی از دیابت یا بیماری های دیگر باعث ضعف عضلات مثانه شده و تومور ها و سنگ های ادراری موجب انسداد پیشابراه می شود . این نوع بی اختیاری ادرار در خانم ها نادر است . معمولا ادرار خارج شده در این نوع بی اختیاری ، حجم کمی دارد . در این بیماران مثانه بیش از حد پر میشود به طوری که گاهی بیمار احساس پر شدن مثانه را ندارد اما به دلیل افزایش حجم ادرار دچار سرریزی و نشت ادرار می شود .

در کودکان نیز مشکلات مربوط به کف لگن می تواند منجر به  بی اختیاری ادرار و شب ادراری ، بی اختیاری مدفوع ، یبوست و ... شود. این اختلالات ممکن است به علت ضایعات وارد به سیستم عصبی مرکزی ( مغز و نخاع ) اختلالات ساختاری سیستم دفعی ،عدم تعادل عضلات کف لگنی  و یا اختلالات رفتاری دفع باشد .

درمان مشکلات کف لگن

بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات کف لگن به خصوص خانم ها به دلیل شرم و یا اینکه آسیب های این منطقه را پدیده ای طبیعی در اثر افزایش سن می دانند برای معالجه مراجعه نمی کنند ، در برخی از بیماران نیز چند عارضه با هم بروز می کند ، در حالی که فرد نمی داند این عوامل با هم مرتبط هستند . به عنوان مثال بیماری که حین سرفه دچار نشت ادرار میشود گمان نمیکند که این مشکل با درد حین مقاربت و یبوست او مرتبط باشد .

تحقیقات متعددی نشان میدهد که درمان های نوین تخصصی فیزیوتراپی اختلالات این ناحیه را بدون عارضه درمان میکند.

مقالات دیگر
آسیب ها مغز و اعصاب، مالتیپل اسکلروزیس – ام اس
آسیب ها مغز و اعصاب، مالتیپل اسکلروزیس – ام اس

متاسقانه  ام اس  از جمله مشکلات مغز و اعصاب شایع  جهان است که جمعیتی حدود 68129 نفر در ایران  دچار این عارضه هستند . مولتیپل اسکلروز یک بیماری پیچیده عصبی است. و به دلایلی که مح...

  • 29 اردیبهشت, 1398
فیزیوتراپی  تخصصی کف لگن
فیزیوتراپی تخصصی کف لگن

فیزیوتراپی درمانی کارآمد و بدون عارضه جهت درمان اختلالات کف لگن است . بسیاری از بیماران پس از مراجعه به فیزیوتراپی از نتایج آن شگفت زده می شوندو اعلام میکنند که هرگزباور نمیکردند که با روشی کاملا ا...

  • 30 اردیبهشت, 1398